بر اساس سند چشمانداز (سند ملی توسعه) بخش آموزش عالی در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی کشور، ایران آینده را در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی به تصویر کشیده است. سیاستهای کلی و مضامین دوازدهگانه برنامه چهارم توسعه مواردی همچون بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی، حفظ محیط زیست و توسعه فضایی را توسعه مبتنی بر دانایی عنوان کرده است که از اهم وظایف و مأموریتهای بخش آموزش عالی کشور است. ضمناً باید توجه داشت که جهان پساکرونا عرصه تحولات شگرف و پویایی شتابنده خواهد بود، تغییرات چنان عجیب و غافلگیرکننده و برقآسا از راه خواهنـد رسیـد که عــدم برنامــهریزی صحیح و کوچکترین بیدقتی به آن میتواند هزینههای غافلگیری راهبردی در تمام عرصهها را به ارمغان آورد. لذا تنها رویکرد و سیاستی که احتمال کسب موفقیت را بیشتر میکند، نگاههای جدید به موضوعات کسب و کار، کارآفرینی، فناوری، نوآوری و اقتصاد داناییمحور با استفاده واقعی از دانش و تخصص نخبگان خواهد بود.
در چند دهه اخير افزايش روزافزون فاصله بخشهاي اقتصادي با دانشگاهها و مؤسسات فنآفرینی موجب پيدايش زیرساختهای جديدي با هدف كاهش اين فاصله و عينيت بخشيدن به نتايج تحقيقات در جامعه شده است. اين زیرساختها كه در ابعاد مختلف و با طيف گسترده اي از شرح وظايف ايجاد شدهاند، همگي يك هدف مشترك يعني كمك به تكميل حلقههاي واسط مابين بخشهاي اقتصادي جامعه (صنايع، كشاورزي و خدمات) و بخشهاي علمي و آموزشي جامعه (دانشگاهها و مؤسسات پژوهشي) را تعقيب مينمايند. علاوه بر اين افزايش ضريب موفقيت واحدهاي فناور و فنآفرین از طريق اجتماع آنها در يك محل و كاهش هزينههاي آنها به كمك ارائه خدمات پژوهشي متمركز از ديگر اهداف اصلي اين ساختارها بهشمار مي روند. یکی از این زیرساختها، مراکز رشد واحدهای فناور و فنآفرین یا انکوباتورها هستند. مرکز رشد واحدهای فناور و فنآفرین برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که با تکیه بر علم و فناوری دارای ایدههای قابل تجاریسازی هستند، برای مدت چند سال اطلاعات و مشاورههای ضروری و نیز خدمات و تحهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارائه داده و آنها را برای حضور مستقل و مؤثر در صحنه فناوری آماده میکند. مراكز رشد جهت كمك به بقاي شركتهاي جوان و نوپا نقش يك پرورشدهنده را ايفا ميكنند و در هنگام آغاز به كار شركتهاي تازه تأسيس يعني در زماني كه بسيار حساس و آسيبپذيرند، براي آنها امكان رشد را فراهم ميسازند.
مدیریت نوآوری و تجاریسازی دانشگاه صنعتي اصفهان، ساختاری است كه با مديريت و همکاری متخصصين حرفهاي دانشگاهي با ارائه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه فعالیتهای حرفهاي جديد توسط کارآفرينان دانشگاهی در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينههاي مختلف منتهي به فناوري با اهداف اقتصادي مبتني بر دانش و فنآفرینی، پشتيباني ميکند. اهم برنامهها، وظایف و خدمات این مرکز عبارتند از:
-
توسعه و اشاعه فرهنگ کارآفرینی، فناوری و نوآوری در دانشگاه
-
نیازسنجی آموزشی در بخش کارآفرینی، نوآوری و استارتاپها
-
برگزاری رویدادها، کارگاهها و دورههای مهارتی در ارتباط با کارآفرینی، نوآوری و فنآفرینی
-
توانمندسازی هستههای دانشجویی، واحدهای فناور و شرکتهای رویشی دانشگاه
-
کوچینگ و منتورینگ واحدهای فناور و شرکتهای پذیرش شده
-
تلاش در جهت همسو کردن پژوهشهای دانشگاه با فناوریهای نوین
-
تشویق و حمایت از طرحهای نوآوری باز و تجاریسازی فناوریهای دانشگاهی
-
حمایتهای مادی و معنوی، تخصیص فضا و تجهیزات مورد نیاز به واحدهای فناور و شرکتهای تحت پوشش